S kruchty a podia
Ročník: 1944; strana: 110,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
sbor: p, sbormistr Josef Vetešník, p. varhaník Jan Uhlíř a p. o,db. učitel Josef Zlámal. — Zkoušky byly a jsou pravidelně v úterý a v pátek po celý rok. B. Smělá.

Diecése Brněnská:

Zpráva o činnosti farní Jednoty cyrilské v Boleradicích za rok 1943. Při výroční valné hromadě, konané dne 16. dubna 1944 za přítomnosti 23 členů činných a 6 členů přispívajících, byli zvoleni: F. Antonín Tomandl, bisk. rada a farář, předsedou, Josef Macháč, rolník, místopředsedou, Ondřej Kabela, rolník jednatelem, pokladníkem a sbormistrem. Čtyřčlenný výbor: Cyril Stehlík, rolník, Cyril Křižák, dělník, Jakub Horák, rolník, a František Stehlík, rolník, všichni z Boleradic. Naše farní Jednota cyrilská čítá 30 členů činných a 15 členů přispívají-cích. Yadle záznamu o činnosti naší Jednoty v roce 1943 půsubila svým zpěvem při různých církevních slavnostech a příležitostech, a zpí-

váno: Na svátek Očištování, P. Marie při svěcení svět. Na Květnou neděli při svěcení ratolestí, při průvodu a při mši sv. Na Velký pátek při obřadech zpívány: Trakty, Pašije, Výtky, » Vexilla Regis« a »Dokonáno jest«. Na Bílou sobotu při slavnosti vzkříšení zpíváno pětihlas. »Regina coeli« ud J. Foerstra. O Božím těle

u oltářů zpívány české čtyřhlasé zpěvy od Vojtěcha Ríhovského a Ed. Marhuly. O svátku sv. Cyrila a Methoda při mši sv. zpíván čtyÉhlas. sbor »,Splyňte«. Na Boží hod vánoční zpíván před první mší sv. smíšený sbor »Narodil se Kristus Pán« od Vl. Vlka a při mši sv. česká vánoční mše od Ed, Marhuly, Yři třetí mši sv. zpívána česká vánoční mše od Ant. Hradila. Při příležitosti pohřbu činného člena a místopředsedy naší Jednoty zpívána při zádušní mši sv. »Missa pro defunctis« od J. Singenbergra, u do-mu čtyřhlas. sbor »Modlitba pod hvězdami« od Beethovena a na hřbitově smíš. sbor »Na shledanou«, Tím činnost naší farní Jednoty cyrilské

v uplynulém roce skončena. Ondř. Kabela, jedn.

S kruchty a podia

Pickova mše »solemnisa na kuru u Panny Marie Sněžné v Praze 30. IV. 1944. (Chrámový sbor z Čáslavi.) V neděli 30. dubna t. r, byl po-ctěn jmenovaný kůr vzácnou návštěvou čáslavských chrámových zpěváků. Dávali uvedenou mši pro smíšený sbor a varhany. Kídil řed, kůru v, v. J. Malý z Čáslavi, na varhany doprovázel regenschori St. Mach. Mše v podání čáslavskych zněla pevně, pokud bylo třeba ve výrazném jubilujícím tónu; partie lyrické, zejména »Et incarnatus est« nebo »Benedictus< byly zase piny něhy — krátce byl tu Fr. Picka ve svém typickém původním slohu, vznosný, rozevlátý, vůči slovnímu obsahxi velmi citlivý, zpěvný. Pan sbormistr dokázal, jak dobře proniká tento sloh a že dovede zpěvákům chrámovým vtisknouti svou vůli. Výborný byl u varhan ředitel Mach. Při mši svaté pronikla sólově pí Machová (í lhovského »Laudate Dominum«). Po mši svaté bylo zpíváno >`tíhovského »Te Deum< č. 4, rovněž s piným zdarem. Milá byla po mši svaté beseda s čáslavskými. Promluvili jsme si o jejich zdařilém výkonu, uznali jejich obětavost, pochválili pochopení pro skladby zazpívané, vzpomněli církevních skladatelů z nedávné doby i těch, kteří se dnes výrazně hlásí ke slovu. U čáslavských vedle početné účasti překva-

povala mimo oddané starší zpěváky i účast mladých, stejně zaujatých vážným slohem církev-ní hudby. C. S.



Bakovsliý kůr zpíval mši Ignáce Linky v Praze na kůru u Panny Marie Sněžné 4. VI. 1944. — Dvojí stránka pronikla při zájezdu tohoto chrámového sboru do popředí: v px•vní řadě možnost vyposlechnouti si, doibře sezpívaný sbor a sehraný malý orchestr z našeho venkova, a pak příležitost zaposlouchati se do půvabné sklad-by předreformního skladatele Ignáce Linky, jehož význam i skladebné dílo s uznáníhodnoú po-zorností zjistil a výstižně pak probral v našem listě kanovník Msgre Boháč, náš předseda. Na vy" stih významu Linkova v církevní naší hudbě Msgrem Boháčem poukazujeme. Způsob pietního provedení staré skladby nám všechny hod-noty mše přesvědčivě vylíčil. Přitom z celého podání, jež řídil Josef Černý, sbormistr, jasně se podávala hodnota církevní hudby Linkovy i dobové prostředí, v němž mše byla psána. Určitá úspornost v projevu sbližovala skladbu s chrámovým prostředím velmi pěkně. Upoutává zejména originální způsob reprodukce, z něhož bylo patrno, že dirigent vychází z hlaso-

1 vy, Cechové milí.., zpívejte Pánu rádi, zpívejte všickni, zpívejte zvučně! (J. A. Komenský, z před-mluvy v Kanci(málu.)

110
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ