| ||||
| ||||
II. Krása gregoriánských tónin.
V naší moderní hudbě máme vlastně jen dva tónorody : dur a moll, které se od sebe liší polohou celých tónů a půltónů vzhledem k tonice. Tyto dvě stupnice jsou neměnitelné, vždycky stejné ; jestliže se změní východisko stupnice, pak se musejí uvést zase do pořádku přemístěné intervaly pomocí znamének, aby byl vytvořen opět tentýž typ stupnice durové nebo mollové. Tónina C-dur, G-dur, D-dur atd., to je vždy táž stupnice, ale postavená na tonice poněkud vyšší; všechny tóniny durové jsou vlastně tónina C-dur, transponovaná do jiné výše; a podobně všechny tóniny mollové jsou vlastně tónina a-moll, transponovaná do jiné výše. Není možno nevidět vnitřní chudobu takového systému. Je pravda, že moderní hudba se snaží odpomoci takové prázdnotě prostředky mimomelodickými, na př. harmonií nebo modulacemi ; ale to je slabá odpomoc; nebot převede-li nás modulace do jiné tóniny, skladba pak jde zase týmž typem stupnice jako dříve, jen poloha té stupnice je více nebo méně zvýšena. Naproti tomu v gregoriánském chorálu je daleko větší bohatost a krása tónin. Chorální tónina může býti postavena na kterémkoli tónu stupnice. Poněvadž gregoriánská stupnice jest a zůstává diatonická, vyplývá z toho, že poloha celých tónů a půltónů vzhledem k tonice je po každé jiná, podle výchozího tónu, na němž je stup-nice postavena; proto je v chorálu tolik tónin, kolik tónů má jeho diatonická stupnice: sedm, jež pro zjednodušení lze uvésti na čtyři podle středověkého dělení: tónorod na d (protus), na e (deuterus), na f (tritus), na g (tetrardus) ; každá z těchto původních tónin dala vznik dvěma odvozeným: na d, 1. a 2. modus; na e, 3. a 4. modus; na f, 5. a 6. modus; na g, 7. a S. modus. Musí se tudíž přiznat, že v gregoriánském chorálu je neobyčejná bohatost tónin. S tohoto hlediska je naše moderní hudba oproti chorálu velmi chudá. Snaží-li se moderní hudba tuto svoji chudobu zakrýt jinými svými složkami, jako harmonií, modulacemi, různým rytmem, tím vším jen dosvědčuje svoji chudobu a prázdnotu v tomto ohledu. Význační skladatelé nynější generace to dobře vycítili; v jejich tvorbě je' zřetelně vidět, že se vracejí ke starým tóninám, v nichž je nesmírná bohatost a jedinečná krása. — (Pokračování.) Václav Kuthan: Liturgie a lid. Již několik časopisů vyšlo, ale v žádném není zmínky o práci k porozumění lidu pro obřady katolické Církve. Jediným jasným bodem je zpráva o tom, že bude vydán misál v českém překladě. Snad je brzo na podobné akce, snad někdo připravuje určité práce nebo příručky pro lidovou náplň liturgie. Bylo by dobré, kdyby zájemci o liturgicky vzorně vedené farní obce, at kněží nebo laici — nejlépe obojí — vytvořili určitou skupinu zájemců. Cílem by mohlo být vytvořit mnoho ohnisek dokonale vedené liturgie i v malých poměrech, pořídit příručky potřebné k praktickému provedení zásad zlidovění liturgie, promyslit a uskutečnit přiblížení neboli zživotnění liturgie lidu. Je u nás známým zjevem, že lid (k chápání těchto věcí zatím nevychovaný) má rád liturgii jen jako vzdálené divadlo, což je dostatečně vyjádřeno oblíbeným, ovšem nezavrhovatelným zpěvem písně při tiché mši sv. a při zpívané mši sv. krásným poslechem kůrového pění a hraní. Přiblížíme-li však lidu obřad s doporučením, aby se činně zúčastnil, lid se zastaví, aby za chvilku snad s dosti velkým odporem se odvrátil úpině. Zde je kořen všeho zla. Kdo přiloží sekeru? A jak ji přiloží? Nechci uraziti posvátných citů věřících, chci poslechnouti volání Církve. Kdo se najde, aby pomohl při řešení? A bylo by jistě krásné a záslužné, kdyby »Cyrile byl tribunou i těchto zájemců. Na stránkách »Cyrila« by se mohly po každé objevit zkušenosti, pokyny, vysvětlivky pro práci na poli poučení lidu o věcech tak svatých. Kdo by se však ujal tohoto potřebného hnutí ? Světskému knězi je těžko začínati. Nejlépe by se k tomu hodil klášter emauzský se svými mnichy. Klášter má již určitou tradici. Víme však, že znovuvybudování kláštera nutně i nechtěně zaujme veškeré snahy řeholníků. Kdo jiný by vedl nebo chtěl vésti v tomto lidovém hnutí? Jistě po Emauzích myslíme na Břevnov a přáli bychom si, aby břevnovští mnichové se postavili za tuto snahu. Nebo se přihlásí někdo 6 | ||||
|