S kruchty a podia
Ročník: 1946; strana: 22,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
svatého popřál tolik milostí, aby náš zpěv byl opravdu nábožný, bohumilý, pro ostatní povznášející, abychom tak nejenom my, ale i všichni ostatní přítomní posvátným bohoslužbám byli povzneseni ze všednosti a v duchovním spojení dosáhli spinění všech našich tužeb a přání. Proto rádi se srdcem vroucím láskcu »zpívejme Pánu, nebol jest mocný a na věky trvá milosrdenství jeho!«

Pan probošt děkuje p. sbormistrovi za jeho slova a za veškeru jeho obětavou práci, kterou koná rád a nezištně pro FCJ. Dále radostně vitá příchod nových člen$ 'a přeje si, aby získá-

Vzácnou jednotu vůle a názorů projevili delegáti našich předních zájmových organisací na přípravné schůzi Akčního výboru varhaníků, konané v Praze dne 11. řfjna. Přes veliké těž-kosti, které úkol organisace přináší, usnesli se na jednotném postupu, s jehož prováděním ihned započali. Ty zájemce o duchovní hudbu (zejména ředitele kůru a varhaníky), kteří snad nebyli vyzváni letákem Akčního výboru k soupisu a spolupráci, žádáme, aby se sami co nejdříve přihlásili o zprávu na adresu: Akční výbor varhaníků, Praha I, Karlova 2.



Vzdělávací kursy varhaníků z měst i venkova začnou ihned, jakmile bude skončena registrace chrámových výkonných hudebníků, provádě-

vání dalších neustávalo. Vzpomíná, že všichni význační návštěvníci našeho chrámu v tomto roce zpěv náš chválili, neboť prý ani v městských chrámech neslyší zpívati lépe. Děkuje také kostelnímu pohřebnímu sboru a p. řediteli kůru, který jej vede. Bylo rozhodnuto objednat ještě nejméně jedno číslo Cyrila, který bude kolovat mezi zpěváky, aby se tito mohli vzdělávati. Prosí přítomné členy, aby ve své činnosti neochabovali, nebot hlavní účel zde jest oslavovat Pána Boha a povznést mysl lidí. Závěrem děkuje pan probošt všem přítomným za účast. Je zazpíván chorál »Svatý Václave« a valná hromada skončena. B. Smělá.

Hlídka stavovská

ná Akčním výborem varhaníků v Praze. Kursů, vedených nejdříve v Praze, účastní se diecésnf a vikariátní důvěrníci, pozdějších cvičení a přednášek, jež se budou konati v krajských městech, ostatní pp. kolegové. Přípravné práce jsou v piném proudu.



Dómský kapelník Gustav Pivoňka jmenován ředitelem. Na základě vysokého souhlasu Jeho Excelence ndp. arcibiskupa dr. Prečana dekretem ze dne 22. prosince 1945 olomoucká metropolitní kapitula v uznáni práce pro povzneseni úrovně zpěvu v metropolitním chrámu Páně sv. Václava, jmenovala dosavadního dámského kapelníka Gustava Pivoňku ředitelem dómského kůru.

S kruchty a podia

Svatováclavským oslavám letošního roku po-stavila se na čelné místo Stará Boleslav, kde v kostele sv. Václava, přepiněném po celý den poutníky zblízka i zdáli byli jsme účastni výborného provedení málo známé skladby J. C. Sychry, který v zdejším chrámu Páně dlouhá léta umělecky, komposičně a reprodukčně žil a působil. »Svatováclavská kantáta« pro sóla, smíšený sbor, varhany a žestě je ve své podstatě svatováclavským passionálem, líčícím životní tragedii světcovu hudbou rázu epického, legendovitého, který jen v rozhodných momentech je dramaticky přiměřeně zviněný. Stylová jednota ušlechtilého hudebního projevu jest vždy zachována. I partie vzrušenější, jako scény turnajové, kletby a žaly Drahomířiny, výjev smrti sv. Václava nevybočují z vážného, meditativního tónu, který jest pro rozvoj celé skladby charakteristickým. O znamenitý způsob provedeni přičinil se poctivě chrámový sbor staroboleslavský, který také v závěr tvořící »Modlitbě za vlast« od téhož autora pochopil mužně vlastenecký ráz skladby, prožil jej a dovedl jej také podati. Hloubku a uměleckou závažnost díla ozřejmili kvalifikovaní sólisté. Mistr Ber 1 í k přesvědčivě dovedl podat svého Boleslava v jeho přívětu ke knížeti Václavovi, promysliv a podav toto sólové vyjádření naprosto přiléhavě. Dan i e 1 a S y c h r o v á působivě rozlišila jemnou linii prvého zpěvu kněžny Drahomíry od vzru-

šeného projevu bolesti nad vraždou synovou; přitom dramatický projev byl štastně podán v rámci ryzí duchovní, nikoliv scénické dramatičnosti; zvláště zdárně byla využita skladatelem altová poloha pěvkyně. Barytonista V. S v o b o d a vyjádřil knížete Václava s nádechem povahové mírnosti, v místech vzrušených zase s výrazem ušlechtilé mužnosti a konečně s tragickým závěrem světcovy smrti. Sopranistka Z d e ň k a Š p e 11 n o v á vynikla zvláště pěkně v zdravici Staré Boleslavi, posvátného místa, dějiště historického aktu. Varhanní part byl u Miroslava Kampelsheimera, varhaníka strahovského a sbormistra Národního divadla, v rukou nejen povolaných, ale i vyvolených. Dirigent J o s e f K 1 a z a r prokázal, že jest ctitelem a propagátorem Sychrova díla, jemuž vzdal tímto provedením též hold v desátém výročí jeho smrti, a také dobrým a spolehlivým vůdcem svého chrámového sboru. R. Š.



Ustavení sborů — smíšeného, mužského, ženského a dívčího — farních Jednot Cyrilských v Praze předcházelo svátostné požehnání pro členy těchto jednot v kostele Panny Marie Sněžné, při němž zpívali členové nově sestaveného souboru sólistů ukázky z hudební tvorby, souvislé s ideou svatováclavskou: J a n B e r 11 k, člen opery Národního divadla, tenorovou arii Boleslava ze »Svatováclavské kantáty« J. C.

22
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ