NEZAŘAZENO
Ročník: 1946; strana: 38,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
a celých tónů, má svůj zvláštní ráz. Ačkoli melodická linie gregoriánského chorálu je neobyčejně pružná a pohyblivá, přece lze uvésti alespoň hlavní rysy jednotlivých tónin.

a) Modus na d (1. a 2. modus gregoriánský).

Modus na d se trochu podobá naší moderní tónině d-moll, ale liší se od ní tím, že nezvyšuje sedmý tón na cis, nýbrž podržuje c, a často používá h místo hes, obvyklého v moderní tónině d-moll. Modus na d je zdrženlivý, vážný, vždycky klidný a usebraný, je to modus rozjímavý, je to především modus míru.

Několik příkladů nám to potvrdí. Napřed malá nešporní antifona z pondělka po 3. neděli postní :

Je - sus au - tem tran- si - ens, per me - di - um il - lo - rum i - bat.

Druhý příklad je vzat ze svátku Růžencové Panny Marie:

A-ve Ma-ri - a, gra-ti- a ple-na, Dominus tecum,be-ne-dic-ta tu

mu-li- e-ri-bus.

Třetí příklad I. modu je Kyrie ad libitum ze mše »Orbis factor« (X, století) :

Ky - ri - e e - le - i - son. iij. Ghri - ste e - le - i - son. itj.

Ky-ri - e e - lne- i - son.ij Ky - ri - e -= e - ]e - i - sor.



Krásnou ukázkou meditativního rázu druhého modu je Offertorium z 2. neděle postní, »Meditabor«, jež si čtenář snadno vyhledá ve svém graduálu.



b) Modus na e (3. a 4. modus).

Modus na e se snad nejvíce nepodobá našim moderním tóninám: proto také působí největší obtíže těm, kteří jej harmonisují. Oproti předešlému modu na d, který se pevně položí na svou toniku, tento modus na e je jakoby neukončený, neuzavřený, zůstává takřka viset mezi nebem a zemí. Je to modus především extatický, modus věčný, božský.

Antifona ze soboty před nedělí Květnou:

4.

Pa ter juste, mundus te non cognovit: e- go autem co-gno vi

^ - -

quia tu me mí-si - sti.

V témž modu je komponováno v graduálu Communio z 20. neděle po sv. Duchu, známé také svým překrásným rytmem: »Memento«.

38
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ