Jednatelská zpráva OJC za rok 1944
Ročník: 1946; strana: 40,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
v některém modu jako v kleci, nýbrž je velmi pružná, snadno moduluje do jiných tónin. To jí dodává neobyčejné živosti a svěžesti.

Žádný druh hudby není bohatší na modulace než gregoriánský chorál. Stačí vši-mnouti si některé skladby Graduálu, abychom se o tom přesvědčili. Gregoriánská melodie takřka při každém kroku moduluje; přechází k tóniny do tóniny nenuceně, přirozeně a s opravdovým uměním.

Principem těchto stálých modulací, jež dodávají gregoriánským melodiím zvláštní svěžesti a jedinečného kouzla, jsou dominanty a kadence. Kdykoli se v gregoriánské skladbě objeví nová dominanta, jiná než jakou má tónina oné skladby, tato nová dominanta vyžaduje svou vlastní kadenci a svou vlastní toniku. A tak se vytváří modulace.

Všimněme si na př., jak moduluje Agnus Dei č. 16 v Kyriale: 1.

Agnust)e-i quttoliispeccatamun-cti, mi-se-re-re no-pis AgnuslJe-t,

qui tol-lis pec-ca-ta mumdi, mi-se-re-re no-bis. Agnus De - i... etc.

První Agnus Dei začíná v modu na d; ve slovech »qui tollis peccata mundi« moduluje do modu na e; ve slovech »miserere nobis« přechází opět do modu na d. Druhé Agnus Dei přechází do modu na e a zůstává v něm až do konce. Třetí Agnus Dei opět moduluje jako první. — Jinou ukázkou gregoriánských modulací je Communio ze středy po Hodu Božím velikonočním: »Christus resúrgens«. Toto Communio má nápěv S. modu. Ve slovech »Christus resurgens ex mortuis« zřetelně vystupuje dominanta c, a melodie spěje ke kadenci na tonice g. Ve slovech »iam non moritur« přichází dominanta h, po níž následuje kadence na e: máme zde tedy 3 modus; v »alleluja« se pak vyskytuje dominanta a, po níž následuje kadence na e: máme zde tedy 4, modus. Tento 4. modus pak pokračuje i v-dalších slovech: »mors illi ultra, ve slovech »non dominabitur« je opět 4. modus, ale transponovaný. Po těchto modulacích do různých tónin nápěv nakonec zcela přirozeně přechází do S. modu, jímž začínal.

Z toho, co zde bylo řečeno, je dostatečně patrno, jaká je bohatost a krása gregoriánských tónin a modulací, a jak tyto prostředky činí gregoriánský chorál podivu-hodně svěžím a dávají mu možnost vyjadřovat jedinečným způsobem všechny druhy vyšších citů. (Dokončení.)

Jednatelská zpráva OJC za rok 1944.

(Přednesena na valné hromadě WC dne 11. dubna 1945.) Vaše Excelence!

Veledůstojní pánové, vážené shromáždění!

Předstupujeme před vás po roce, abychom složili účty o své činnosti a hospoiaL~lí za uplynulý správní rok. Letošní valná hromada musí se spokojiti s jednodušší zprávou jednatelskou, neb činnost spolková byla dosti omezena, proto nelze výboru pochlubiti se bohatší zprávou. Nelze však říci, že by tento výbor byl složil ruce v klín. Po poslední valné hromadě zasedal v šesti schůzích, v nichž jednal o všech otázkách církevní hudby se týkajících, přihlížel k potřebám doby, podával rady, dobrozdání, posudky a podchytil -tak pině celý spolkový život cyrilské obce.

40
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ