| ||||
| ||||
provedená v prvém roce trvání Jednoty. Vzdor válečným událostem, které brzdily činnost, vy-stoupila F. C. J. celkem 26krát při mších svatých, požehnáních, pohřbech, akademii a vzpomínce u pomníku padlých. S Cyrilskými Jednotami Olomouc a Hejčín zpívala F. C. J. devět-krát. Zpívalo se 29 mší, příležitostných sborů a vložek. Činných členů 45, přispívajících 20. Nový výbor-, zvolený pro příští rok lístky v tajném hlasování, jest tento: předseda: dp. Karel Šimčák, místopředseda: Fr. Kuba, pokladník: Rud.
" A. C. J. v Olomouci vydala pro své členy a varhaníky výročni informační zprávu — leták, o činnosti cyrilské a záležitostech varhanických. Dovídáme se na př., že pan arcibiskup olomoucký zřídil »Poradní sbor pro církevní h u d b u a z p ě v«, jenž má za úkol podávati posuii;cy o církevních skladbách, pro něž vyžaduje i m p r i m a t u r. Tedy povinná hudebně-umělecká censura pro nové skladby, o jakou téměř rok marně usiluje »A k č n í v ý b o r ř e d i t e-1 ů k ú r u«. V arcidiecési olomoucké jsou již jmenováni kvalifikovaní děkanátní důvěrníci, kteří jsou pověřeni dohledem nad církevní hudbou a zpěvem v arcidiecési. Také s tímto požadavkem přišel prvý »Akční výbor«. Olomoucký ordir_ariát doporučuje, aby duchovní správcové sami hned upravili přiměřeně a spravedlivě platy varhanické a nečekali, až dojde patřičné úřední nařízení. Toto jest jediný projev cítění sociálního, dosud od jediného ordinariátu celé ČSR! Dík za to! Církev sama má i v tomto případě býti vzorem. Jedná se přece o spravedlivou mzdu. 7.a německé okupace byly nadiktovány ceny za štolové funkce, kdy kostelník — jako sluha kostela — měl lepší příjem než řádně školený ředitel kůru. Nedivili jsme se tomu, nebot tehdy se přálo jen dělníkům. Věc se ale ani nyní nezměnila, jak je vidět z návrhu úpravy štolových poplatků, vydaného konsistoří litoměřickou. Ředitel kůru má ještě doplácet na to, že bude benevolentně pozván k výkropu nebo k oddavkám. a, »Akční vy"bor« žádá platovou úpravu pro ředitele kůru. To jest prostou sociální samozřejmostí. Že podle »Služebního řádu« žádá jisté právní postavení pro ředitele kůru, je věc velmi nutná. »Akční výbor« ve svém návrhu »Služebního řádu« žádá povinné sociální pojištění pro ředitele kůru. Že nežádá nic nemožného nebo přehnaného, jest patrno z právě podaného návrhu zákona, že každý, kdo pracuje za nějakou úplatu, musí být sociálně pojištěn! Podobné žádal o příplatek na rodinu-Věc tato byla už provedena zákonem. Každý pojištěnec dostane měsíčně po 150 Kčs příplatků na svoje děti. Tedy i zde jsme se dočkali konečně spravedlivého zařazení mezi ostatní zaměstnance a spinění svého požadavku. • Uveřejňujeme několik odstavců ze »Služeb- ního řádu«, které už zůstanou beze změny: 2. Vymezení funkce. a) Ředitel kůru Ditmar, jednatel: Václ. Židlický, sbormistr: Petr Tkadlec, místosbormistr: Ferd. Krejčíř, archivář: Jan Beck, revisoři: Josef Malík a Al. Dospiva, členové výboru: sl. Nováková, Žákovská, Skaličková• Na valné hromadě promluvil pozvaný řečník p. kons. rada, vdp. Fr. Večeřa. Krátký proslov měl rovněž pozvaný vdp. dr. Čala O. P. Cenné pokyny a rady nám podali místní vdp. farář St. Schneeweis, a, pan kapelník Budík z Olomouce. Václav Židlický, jednatel. Hlídka stavovská (někde varhaník) hraje na varhany ve farním kostele, po případě i ve filiálním kostele při farní mši sv. jak o nedělích a svátcích, tak o všedních dnech. Při zpívané mši sv. řídí chrámový pěvecký sbor; b) účinkuje při mimoliturgických pobožnostech, jako jest svátostné požehnání, vánoční a májová pobožnost a j.; c) účin-kuje bud sám nebo se svým sborem při všech obřadech církevního roku, jako jsou obřady na Hromnice, ve Sv. týdnu, o Božím Těle a j.: d) cvičí zpěv kostelní se školní mládeží a lidem pro bohoslužbu; e) vede a cvičí pěvecký sbor se sólisty, případně hudbu pro bohoslužbu; f) k tomu cíli obstarává, studuje a rozepisuje vhodné a důstojné skladby podle liturgických předpisů; g) spravuje a v pořádku udržuje sbírky hudebnin a nástrojů, vede jejich inventář a jej doplňuje. Při svém nastoupení převezme od duchovního správce všechny tyto věci s inventářem, podepsaným jím a duchovním správcem. Při svém odchodu z místa ředitele kůru předá všechny tyto věci s inventářem duchovnímu správci. $ 4. Účast cizích hudebních a pěveckých s i 1. Ježto obstarávati zpěv a hudbu při církevních obřadech jest podstatnou částí funkce ředitele kůru, nemohou do jeho práv zasahovati jiní ředitelé kůru, hudebníci, zpěváci, sólisté a hudební kapely, at objednané, nebo zdarma, nebo z titulu pohřebních spolků a bratrstev. Může se tak státi jen se svolením duchovního správce a ředitele kůru místní farnosti. Ředitel v tom případě má právo žádati příslušnou náhradu za to, že se vzdal svých práv. Ředitel nepotřebuje k těmto výkonům zvláštního oprávnění živnostenského, ježto jsou součástí církevních obřadů. § 5. O b s a z o v á n í míst ředitele kůru (varhaníka). Ředitele kůru (varhaníka) ustanovuje duchovní správce farnosti, po případě i patron, jestliže ho k tomu opravňuje nějaký zákonitý důvod nebo zvyk. Uprázdněné místo řed. kůru může býti vy-psáno veřejným konkursem. V konkursu budiž označeno: velikost osady, služební třída s potřebnou kvalifikací, po případě jiné okolnosti a podmínky. Při rozhodování o žádostech budiž dbáno nejlepší kvalifikace a vysvědčení o působnosti na předešlém místě. Ve smyslu výnosu ruin. kultu a vyučování ze dne 31. prosince 1877„ č. 21.540, dosud platného, nemohou se zúčastniti rozhodování o ustanovení ředitele kůru jinověrci. § 9. Právní postavení ř e d i t e l e k ů r u. Ředitel kůru jest soukromým zaměstnancem. Proto platí pro něho všechny předpisy pro tuto kategorii zaměstnaneckou podle zákona ze dne 19. VIII. 1934, pod č. 154/34, pokud jest ředitelství kůru jeho hlav-ním zaměstnáním. Náleží mu tedy nemocenské 71 | ||||
|