| ||||
| ||||
dr. Antonín Čala O. P. přednášel varhaníkúm o duchovni hudbě, o církevních předpisech, které se týkají druhů duchovní hudby, liturgického textu, zpěváků, varhaníkú, varhan a jiných nástrojů, o duchovních koncertech v kos-tele a závaznosti církevních předpis$ o duchovní hudbě. Kromě dvou hodinových přednášek o duchovní hudbě byla každé odpoledne tří praktická cvičení duchovního zpěvu, z nichž každé trvala téměř hodinu. P. Josef Olejník, absolvent Vyšší papežské školy posvátné hudby v Římě, jim napřed vysvětlil podstatu gregoriánského rytmu a pak s nimi dúkladně na-cvičil chorální mši »De angelis•«, kterou pak
školy posvátné hudby v Římě, církevnf předpisy o duchovní hudbě P. Dr Ant. Čala O. P. Ředitelství městské hudební školy schválilo tento návrh. Od září t. r. bude tedy naznačeným zpúsobem dopiněno vzdělání varhaníků na var-haním oddělení městské hudební školy v Olomouci. Tím se jistě přispěje k povznesení duchovní hudby v olomoucké arcidiecési. A. C. Diecése Královéhradecká: Zpráva o činnosti chrámového sboru v Čáslavi. Ve školním roce 1945-46 byly zpívány tyto skladby: M š e l a t i n s k é: Ed. Tregler: Missa Účastníci duchovních cvičení na Svatém Kopečku 1946. všichni účastnici přednesli v klášterní kapli při ranní mši svaté. Všichni účastníci sledovali s velkým zájmem tento stavovský kurs. Byli tak nadšeni, že projevili přání, aby se nejen každoročně konaly takové exercicie, nýbrž aby ještě nadto byl uspořádán v postní době kurs, v němž by byly podrobně probrány a důkladně nacvičeny všechny potřebné zpěvy Sv. týdne. Arcidiecésní cyrilská jednota v Olomouci se jistě vynasnaží uskutečniti tyto dobré návrhy. Bylo by žádoucno, aby také v jiných diecésích byly pro varhaníky konány každoročně podobné exercicie a kursy. A. Č. s Dopinění církevní hudby ve varhanním oddělení městské hudební školy v Olomouci. Arcidiecésní cyrilská jednota v Olomouci požádala ředitelství městské hudební školy v Olomouci, aby dopinilo dosavadní hudební vzdělání varhaníků na varhanním oddělení tak, aby z něho vycházeli varhaníci, kteří nejen dobře ovládají hru na varhany, nýbrž také dúkladně znají liturgii, gregoriánský chorál a církevní předpisy o duchovní hudbě. Ředitelství městské hudební školy v Olomouci odpovědělo, že s radostí přijímá tento návrh a požádalo Arcidiecésní cyrilskou jednotu, aby našla schopné lidi, kteří by mohli přednášeti tyto předměty. A. C. J. tedy navrhla, aby liturgii přednášel P. Frant. Večeřa, dómský vikář, gregoriánský chorál P. Jos. Olejník, absolvent Vyšší papežské brevis et facilis D; Missa in honorem s. Venceslai. _ Fr. Picka: Missa in F; Missa solemnis c-moll. - V. Říhovský: Missa pastoralis; Missa Loretta; Missa solemnis in F; Missa »Gloria in excelsis Deo«. - St. Mach: Missa in hon. s. Joannis Nepomuceni; Missa in hon. s. Venceslai; Missa in E; Missa in Dominicis Adventus et Quadragesimae. - O. Horník: Missa in G (a capellla). - J. N. Škroup: Missa in D. - P. Griesbacher: Missa in hon. s. Venceslai. - V. Goller: Missa in c/C. - M š e č e s k é: Boh. Jeremiáš: Vánoční mše (Nad Betlémem). - St. Mach: Vánoční česká mše (S nebes ráje); Vánoční česká mše k poctě Pražského Jezu-látka. - R ú z n é: St. Mach: Matutinum o pol-noční. - V. Říhovský: Te Deum. _ A. Dvořák: Stabat Mater. - V. Říhovský: Pange, lingua G, B, As. - J. Kocian: Pange lingua A/D. - B. Kolovrat: Pange lingua D. - B. Fiedler: O salutaris hostia. - V. Říhovský: O bone Jesu; O quam amabilis; Veni, veni Emanuel; Adoro Te. - W. A. Mozart: Ave verum Corpus. - Sólových vložek latinských i českých, koled a příležitostných skladeb k májovým a jiným pobožnostem nepočítaných. Gradualia podle sbírky J. Schiffelse. Offertoria ponejvíce podle sbírky J. Edenhofra. Introity a Communia chorálně. Všech členú 58. ŤJčast prúměrná při slavných službách Božích 45 členú. Byly uspořádány 4 zájezdy: do Jilemnice (s výletem na 90 | ||||
|