| ||||
| ||||
malé vydání zpěvníku vydá nejd. konsistoř péčí OJC. v nakladatelství Č. A. T. ještě letos.
III. Ohledně odměny, resp. platu ředitelům kůru možno sdělit v krátkosti toto: Snahy o zlepšení materiálního postavení této kategorie chrámových zaměstnanců se datují od konce minulého století. Různé korporace stavovské, mezi nimi i OJC. snažily se touto otázkou pohnout, ale marně. Jen tu a tam se podařilo jednotlivým ředitelům kůru vymoci sobě malou úpravu svých financí, kde na to byla úhrada, nebo kde patron byl blahovolný. Zákonná úprava v duchu sociálních reforem se očekává teprve nyní. V W. se utvořil Akční výbor ředitelů kůru a varhaníků, jenž vypracoval návrh na zákonnou úpravu platů různých druhů ředitelů kůru podle vzdělání a podle velikosti místa působení. Návrh došel schválení v arcidiecési olomoucké. V české provincii církevní se ještě o tom jedná u jednotlivých konsistoří. Mezitím vypracovalo LŤRO jiný návrh, prý ještě příznivější, o kterém nyní jedná ministerstvo školství. Nutno tedy nyní čekati, jakým způsobem se dohodnou kruhy církevní s vládními o této presantní otázce. Další vývody byly by zatím bezpředmětny. B. Dlouhá: Svatá Cécilie. Světci, tito přátelé Boží, jsou odleskem Boha v jeho dokonalosti. Proto sdílejí s ním život věčný i jeho slávu. Jako že nebe i země pominou, ale slova Boží nepominou, tak i světci budou míti až do skonání světa tomuto světu co říci. Tak k nám Čechům a po celé Církvi už přes 1000 let mluví svatí Cyril a Method, tak k nám dosud účinně hovoří sv. Václav a ostatní čeští patronové; ale i ostatních světců řeči nasloucháme, neboť je to řeč živá a milá. Co nám praví sv. Cecilie, s jejímž jménem se po věky setkáváme také v naší vlasti ve spojitosti s církevní hudbou a zpěvem? Proč ji uctívají naše Cyrilské jednoty? Tato varhanice hrávala jen a jedině Bohu samému na varhanách srdce; světské zvuky organů z oslí kůže a vřesky trub — symboly ješitnosti a slavomamu — byly jí cizí. Varhanice stále Bohu vyhrávající nutně také stále pozorně a pokorně naslouchala Božímu hlasu a jeho slovu. Vzácné to pokyny pro varhaníky, důtklivá řeč sv. Cecilie. Ona poučovala svého snoubence a své okolí o věcech Božích — i tohoto apoštolátu je stále třeba. Činila to s trpělivostí, ale také vytrvale a pevně až k mučednické smrti. Příklad pro varhaníka a zpěváka Božího, když je mu potřebí nesmírné trpělivosti s okolím, když se snaží získat jeho porozumění pro pravou a ryzí službu Boží. Ale sv. Cecilie, bohatá duchem i statky vezdejšími, jako křesťanka měla také živý smysl sociální a starala se o potřeby bližních. Jistě by se i dnes starala o bídně placené varhaníky, zvláště o ty, kteří věrně slouží Bohu a ne svým osobám. Je tedy zřejmo, že sv. Cecilie, duchovně nazírána, znamená pinost našeho cyrilského programu liturgického, uměleckého i sociálního. Sochař Maderna, jehož dílo, socha sv. Cecilie, je umístěna na hrobě světice, znázornil ji ležící v lázni, kde vykrvácela ze sečné rány do šíje, s rukou vztaženou k přísaze vyznavačské. S pinou vděčností přijímáme do budoucnosti i svatocecilské přísežné gesto věrnosti až k smrti v přesvědčení, že tak dobře sloužíme Bohu i národu. Činnost cyrilská Obecná Jednota Cyrilská: h á j i 1 a přítomné (12) u v i t a 1. — 2. Z á p i s z poslední schůze výboru č t e n a s c h v á 1 e n. I. výborová schůze OJC pa valné hromadě ko- 3. K němu s d ě 1 e m o d a 1.§ í, t. j. 1. zpráva konána 29. května 1946 v Křest. akademii za mise pro varhaníky a ředitele kůru, 2. komise předsednictví Msgra Boháče, který schůzi z a- pro nové vydání Českého kancicnálu. Zprávy 117 | ||||
|